onsdag 26 mars 2008

Diskussionsuppgift No1

Här kommer din första diskussionsuppgift!

Jag ska nedan visa hur jag lärde mig vad de olika delarna i division hette:

Detta skedde någon gång på mellanstadiet.(känns som en evighet sen, vilket det säkert är *ler*) Vad min lärare hette kommer jag faktiskt inte ihåg. Hon var dock en briljant pedagog då hon var mycket duktig på att förklara svåra saker så att man förstod dem ändå.

Jag rörde hela tiden ihop vad som var täljare och nämnare när vi räknade bråk i skolan. Min lärare ledde då in mig i följande diskussion:

- Peter ... du känner väl till berättelserna om Emil i Lönneberga?
- Ja, visst gör jag det.

- Vad är det som händer mellan Emil och hans pappa?
- Emil gör en massa hyss och sen blir pappan arg och skriker "Förgrömmade onge".

- Precis ... kan man säga att de bråkar?
- Jooo ... det kan man väl.
- Det är så räknesättet kallas där täljare och nämnare ingår.

- Vad händer när de bråkar då?
- Emil springer iväg och låser in sig i snickarboden.

- Vad gör han där då?
- Han täljer träfigurer!

- Vad gör pappan då?
- Han står utanför och bankar på dörren och skriker?
- Vad skriker han för något?
- Eeeeemil - förgrömmade onge!!!

- Kan man säga att han nämner Emils namn?
- Ja, det kan man verkligen!

- Bra Peter! Du kan verkligen din Emil du! Titta när jag ritar upp den här bilden ska du få se!

(Min lärare ritade upp följande bild - klicka på den för att förstora den)




- Peter ... om du tänker så här kanske du kommer ihåg vad de olika delarna heter när du räknar bråk:

- Tänk som så att Emil är den som täljer, alltså är han täljare. Pappan är han som nämner Emils namn, alltså är han nämnaren.

- Men jag kommer aldrig ihåg vad som ska vara där uppe eller där nere när jag räknar bråk.

- Ok .... Vart springer Emil när han vill komma undan från sin pappa?
- Han springer in i snickarboden!
- Kommer pappan åt honom där?
- Nä, han låser in sig.
- Men om pappan lyckas bryta upp dörren då ... kan Emil fly någon annanstans då?
- Upp på taket! (detta listade jag ut därför att min lärare ritat upp bilden på tavlan vid det här tillfället!
- Precis! Strecket mellan täljaren och nämnaren kallar vi för tak när vi räknar bråk!

Efter detta har jag aldrig glömt eller tvekat på vad som är täljare och nämnare.


Nu till din uppgift:

  1. Vad tror du att det beror på att jag kommer ihåg detta så väl? Skriv vad du själv tror (inget är rätt eller fel) som en kommentar till detta inlägg, så ska jag berätta vad jag tror det beror på när vi ses nästa gång.
  2. Jag vill även att du reflekterar över och ger ett konkret exempel på hur du själv lärt dig något! Detta ska du beskriva i din egen blogg. Använd gärna bilder, illustrationer om du behöver det (inget tvång). Inlägget ska ha samma rubrik som detta (Diskussionsuppgift No1). Tänk även på att skriva in lämpliga etiketter!

Jag ser fram emot att få läsa din kommentar samt ditt egna inlägg om när du själv lärde dig något. Detta ska vara gjort innan lektionen på måndag (080331)

7 kommentarer:

Lärare - Digitalt instruktionsmaterial sa...

Här ska du nu skriva in en kommentar där du berättar vad DU tror det beror på varför denna kunskap fastnat så bra som det gjort! Välj din bloggidentitet så ser jag vem som svarat!

David Löfving sa...

Rolig berätelse måste jag säga och läraren visste verkligen vad hon gjorde. Varför kommer du ihåg detta då? Jag tror att det beror på att du kan koppla detta till något som du känner igen/gillar. Nu när du tänker på bråk så ser du Emil i snickarboa som sitter och täljer. För en annan elev kanske Emil inte alls hade varit ett bra exempel då kanske en fotbolls match eller en låt hade passat bättre. Jag tror att det är väldigt vikigt att koppla kunskapen till någon som eleverna gillar och framför allt känner igen. Dessutom om man kan koppla detta genom bilder så blir det större risk att elever kan komma ihåg. Eftersom elever lär sig på olika sätt, vissa vill höra, vissa vill göra, vissa vill se och vissa vill prata. Får man in många av de här sätten så blir chansen för inlärning större! Hoppas du förstår hur jag menar... =)

Johanna Larsson sa...

Jag tror att du har lättare att minnas detta änn mycket av det andra du lärde dig på grund av att det var ett anorlunda sätt att se på problemet. Att tänka utanför lådan lite. det är dock viktigt att hitta någonting som är möjligt att relatera till, att ta exempel som passar situatioen. Speciellt när det kommer till barn är det viktigt att hitta sätt att förklara på som de kan relatera till.

Anonym sa...

Jag är böjd att hålla med de föregående inläggen. Jag tror att du minns just detta för att det är ganska målande, för att hon använde något som var så välkänt för dig redan innan. Du kunde hänga upp din nya kunskap på gammal kunskap, och det är väl ganska välkänt att man kommer ihåg saker lättare om man kan relatera det till något som man redan kan.

Mixxx sa...

En anledning att du kommer ihåg detta matteproblem så väl är att din lärare relaterar till något du känner till, förenklar problemet och delar upp det i mindre bitar. Emil som metafor till matteproblemet tycker jag var en bra ide av din lärare för att visa att problemet kan lösas med hjälp av enklare metoder än just matte regler.

Hanna sa...

Jag tror att du kommer ihåg detta pga att läraren skapade en koppling med något som du känner igen. Att samtidigt illustrera en bild tror jag gjorde kopplingen starkare för det gör ju att så fort man tänker på den sortens matematik så kommer man alltid tänka på bilden.Att relatera till Emil gjorde ju allt dessutom roligare.

ElselottEk sa...

Jag tror också som andra skrivit här att när man förknippar kunskapen med tex en berättelse som i ditt fall så kom du ihåg mycket bättre. Och just att det är något som man tycker mycket om och har vissa känslor kopplade till så tror jag det är ännu lättare att komma ihåg hur det var. Du fick intryck till flera av dina sinnen och det förstärker extra.

 
Creative Commons License
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell 2.5 Sverige Licens.