måndag 31 mars 2008

Sammanfattning av dagens föreläsning

Under dagens föreläsning gick jag igenom och redde ut begreppet Digitalt instruktionsmaterial ( litteraturen nämnd som lärobjekt). Jag påpekade en hel del vinster men även en del saker man bör tänka på.

Jag visade även på några goda och mindre goda exempel på hur dessa lärobjekt kan se ut samt redogjorde för mina högst personliga uppfattningar om varför jag tyckte detta. Ha detta i åtanke när du själv ska analysera andras lärobjekt och producera eget material.

Det är viktigt att göra så autonoma lärobjekt som möjligt, så de går att återanvända i andra sammanhang. Tänk på detta när du själv skapar egna lärobjekt.

Avslutningsvis visade jag en kort sekvens ur ett lärobjekt som högskolan i Jönköping producerat. Jag gick igenom vilka programvaror som använts, samt vilka moment projektet innehåll. Jag redogjorde också för tidsåtgång och kostnader.

Vad det gäller Diskussionsuppgift No1 var alla rörande överens om hur viktigt det är att kunna hänga upp sin kunskap på något som man redan känner till. Svårigheterna med detta är just att veta vad ens målgrupp har för förkunskaper.

Här kan du hämta hem föreläsningsanteckningarna. De är skapta i ett låst format vilket är att rekommendera när de ska distribueras, men naturligtvis har jag kvar det i ett redigerbart format så jag kan ändra det vid behov. I föreläsningsanteckningarna finns länkarna till de lärobjekt vi besökte. Besök dem gärna igen och hämta inspiration. Det finns ännu mer att hitta bland länkarna i bloggen. Det är nu hög tid att du på allvar funderar över vad du själv vill producera för lärobjekt.

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell 2.5 Sverige Licens.