söndag 30 mars 2008

VOKI - din digitala guide

Söndag kväll ... borde väl vara ledig men jag hittar så mycket kul på nätet när jag surfar runt och detta ville jag bara testa och dela med mig av till er!

Voki är en gratis tjänst som låter dig skapa en talande animerad person. Den här personen skulle man mycket väl kunna använda som en digital guide i sina instruktionsmaterial.

Voki är en gratis tjänst och allt som krävs är en registrering. Det finns galet mycket inställningar i Voki för att skapa en så personlig karaktär som möjligt. Har du provat Second Life känner du säkert igen dig!

Jag gjorde som så att jag laddade ner en jingel från Multimediabyrån och sen pratade jag in en text i Audacity. Naturligtvis använde jag mig av ett manus. Mina båda ljud mixade jag sedan ihop i Audacity där jag la ner lite tid på att putsa på min berättarröst. Ni anar inte hur mycket "läppsmack" och in- och utandningar hörs när man har en mikrofon ett par cm från munnen. Sånt stör som bara den och det måste jag helt enkelt redigera bort. Detta går också att göra i Audacity, vilket ni kommer att få prova på.

Jag tror och hoppas att det går att spara ens karaktär i Voki för att återanvända den. Det kan ju vara bra så man får samma guide varje gång man behöver använda den. Jag ska testa detta vid ett senare tillfälle.

Under tiden tycker jag att du ska testa min digitala guide här nedan. Den blev riktigt bra tycker jag! Jag kunde dock jobbat mer med volymjusteringen i Audacity så att jingeln och mitt tal har ungefär samma volym. Detta är sådant vi kommer att jobba en del med på våra lektioner framöver

Vad tycker du själv? Skriv gärna en kommentar!




Get a Voki now!

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell 2.5 Sverige Licens.