onsdag 23 april 2008

Lektionsförberedelser

För er som inte har nöjet att närvara vid nästa föreläsning ... och er andra också naturligtvis!

Tanken är att ni ska bygga upp en egen Våffelguide. Det är inte realistiskt att ni ska hinna med att skapa en hel guide utan koncentrera er på att prova lite ur varje moment! Kanske hinner ni göra en guide med 4-5 bilder ...

Min
Våffelguide finns här!

Tanken med denna övning är att ni ska få bekanta er med och prova på de olika tekniker jag använt för att skapa detta instruktionsmaterial.

Ni kommer att få jobba med bildbehandling och grafisk profil och till detta behöver ni ha lite bilder. Detta går att göra i Photofiltre, men jag kommer att använda Photoshop under föreläsningen.

Bilderna finns att ladda ner här (packade i rar). Bilderna är i formatet 800x600 pixlar och lite bildbehandlade för att passa min guide, vill ni förminska dem går det bra ... Annars får bilderna endast användas i denna övning och inte till något annat!

Krutet kommer jag att lägga på ljudredigering och visa hur jag har jobbat med Audacity. Jag kommer att visa hur man ställer in ett så bra ljud som möjligt för sina produktioner, samt hur man redigerar bort oljud som häftiga inandningar och läppsmack mm.

Det finns två övningsfiler som ni kan jobba med och dessa laddar ni hem här:
Startbilden
Receptbilden

Ni kommer själva att få läsa in och redigera ljudet till er egen guide och för detta kan ni låna mitt färdiga manus (så slipper ni skriva ett eget denna gång).
Manuset laddar ni hem här! Vill ni redigera det för att det ska passa ert språk bättre får ni lov att göra det - därför är ni ett worddokument (som går att redigera) istället för en pdf (som är låst för redigering)

Under själva ljudmomentet kommer ni även att få jobba med att göra ett intro/jingel där vi blandar musik och tal. Valfri musik får lov att användas så länge ni inte bryter mot upphovsrättslagen. Ett tips är att ni hämtar musiken från
Multimediabyrån som tillåter användning av sin musik så länge man anger källan. Ladda ner musiken i wave-format för bästa kvalitet!

Nu bör ni alltså ha några bilder och ljudspår att använda. Det som återstår är att sammanfoga dessa till en produktion. Här finns det en rad olika program som ni kan använda t ex Movie Maker och Photostory. Jag kommer dock att använda mig av Camtasia Studio under föreläsningen. Hur dessa tre program funkar finns det massor av info om i min länksamling på bloggen.

För att få allt att funka behöver ni även någon form av mikrofon. Det finns en uppsjö av olika mikrofoner och tekniker för att spela in. Läs mer om detta i Åkerlunds bok. Jag kommer att prata lite om detta under föreläsningen. Ni som kommer till föreläsningen behöver inte ta med egna mikrofoner utan får låna dessa av mig.

Det finns inget som helst krav på att ni redovisar ert arbete, men ni får gärna visa upp era produktioner på er blogg om ni vill!

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell 2.5 Sverige Licens.