torsdag 24 april 2008

Publicera en film

Så här publicerar du en film på bloggen:

Först och främst kan det vara bra att veta att du INTE kan publicera en film som är i Flashformat genom att lägga till en fil uppe i verktygsfältet. Då funkar det med andra format som windows media file, quicktime, realplayer mm. Filen får inte vara mer än 100 mb!

Om du ska lägga in en Flashfilm behöver man bädda in den i html-koden. Detta är en ganska avancerad process som blir lite överkurs, men det går först ut på att spara undan flashfilen på en server och peka till den enligt konstens alla regler.

Från t ex YouTube får du färdiga sådana koder för filmerna som är där. Vet du inte hur man skapar en sådan här kod på egen hand kan det alltså vara idé att gå omvägen via YouTube. Vill du inte att din film ska ligga ute på YouTube för allmän beskådning går det att göra filmen åtkomlig för bara vissa personer som du väljer ska få tillgång till den. Läs mer om detta på YouTube.

När du producerar filmen kan ett lämpligt mått vara bredd: 400 höjd: 300 så passar den bra in på bloggen!

I Camtasia går det att välja en rad olika format. Välj format och storlek beroende på var du ska publicera din film. Min erfarenhet är att det går mycket fortare att skapa (rendera) en film till Flashformat, medan om man gör en Windows Media fil tar det mycket längre tid, det vill säga så lång tid som filmen är. Jag har alltså renderat en film som var nästan två timmar till Windows Media format och fick vackert vänta så länge innan filmen blev klar. En flashfil gick att rendera på ca 10 min istället.

I MovieMaker blir det bara Windows Meida file.

Här nedan ser du en film som var producerad för 800x600. Jag tänkte lägga den på en hemsida och då passade formatet bra, men till bloggen blir den för stor. Då fick jag minska den när jag renderade den och då tappar filmen även kvalitet. Visste jag om detta från början hade jag gjort en film i rätt storlek från start (400x300).

Filmen är lite drygt 2 min lång och väger ca 1,2 Mb. Jag kan med andra ord ha en mycket längre film!



Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell 2.5 Sverige Licens.