fredag 11 april 2008

Podcasting - en utbildningsresurs

Du som inte hade möjlighet att närvara vid KompLITs seminarie: Podcasting - en utbildningsresurs får här en mycket kortfattat sammanfattning:

Birgitta Gånedahl och Åsa Lundgren från
Forsenskolan i Tidaholm berättade hur de använder sig av podcasting i sin matematikundervisning. De berättade om både hinder och möjligheter med detta arbetssätt:

Hinder för pedagoger:
De saknar de tekniska förutsättningarna (datorer, filmkameror, servrar mm)
Det är mycket tidskrävande

Möjligheter för pedagoger:
Samarbete inom och utanför lärarkåren
Ökning av sin digitala kompetens

Möjligheter för elever:
Känslan av att tillhöra och jobba med ett projekt
Bra resurs att återgå till om man t ex inte varit närvarande på lektionen

Utvärderingen visade att eleverna ställde höga krav på att utbildningfilmerna verkligen lärde dem något. "What's in it for me" gällde verkligen, då de ville känna det mödan värt att titta på filmerna. Materialet måste alltså ha relevans och vara användbart! Något konkret svar på om eleverna lärt sig mer eller bättre fanns inte, utan arbetssättet med podcasting ska hellre ses som ett komplement till den ordinarie undervisningen.

Jag kan varmt rekommenera att läsa
lärarnas egna blogg under detta projekt (som är avslutat). Detta är som en dagbok över projektet och kan kanske vara till hjälp för er när ni själva ska skapa digitalt instruktionsmaterial.

Detta projekt har ingått i ett större projekt där ett flertal skolor ingått.
De har också haft en blogg där de kunnat ställa frågor till varandra och söka hjälp när problem uppstått. Från denna blogg kan man också gå vidare till de andra skolorna som ingick i detta projekt och naturligtvis ta del av deras material.

Johan Lindwert från Falköpings kommun var även på detta seminarie och berättade om Teacher On Demand som är en samlingsajt för digitalt instruktionsmaterial. Han vision är att var 20:e lärare i Sverige gör 5 filmer var och då bör
Teacher On Demand innehålla över 30.000 filmer. Detta är något som jag med spänning ser fram emot att få följa!

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell 2.5 Sverige Licens.